De invloeden van cultuur & identiteit op het interieur – Design District ´19

Insight Nieuws   •   Juli, 2019

Header Design District blog Insight Van Nelle Fabriek Rotterdam

Het jaarlijkse Design District is één van de betere beurzen in Nederland met de focus op interieurdesign.
Deze driedaagse beurs vond dit jaar plaats in de prachtige Van Nelle Fabriek in Rotterdam. Een oppervlakte van 10.000 m2 werd ingericht met diverse standen van 200 deelnemende interieurmerken en creatieve duizendpoten die allen hun nieuwste creaties wilden voorstellen aan de buitenwereld. Naast de vaste designmerken vind je er ook exposities van design academies en jonge ontwerpers. Met tal van prototypes trachten ze oplossingen te vinden voor hedendaagse thema’s. Verder worden er ook enkele lezingen gegeven over hot topics in de interieurarchitectuur.
De standen zijn relatief klein waardoor de deelnemers worden uitgedaagd om enkel het beste van hun zelf voor te stellen. Hierdoor ontstaat een overzichtelijk en kwalitatief evenement, waar je op één dag weer helemaal bij bent op het gebied van interieur.

Naast het spotten van alle deelnemers op Design District, namen wij deel aan een lezing van Kitty de Groot over Cultuur & Identiteit.

Lezing: Kitty de Groot – Cultuur & Identiteit

Kitty de Groot is designjournalist met als specialisatie innovatie, design en cultuur en is tevens auteur van het boek #Nieuwe Werkvormen.
Ze schrijft al jaren voor Inside Information en is actief als strateeg, docent en ondernemer op het gebied van interieurarchitectuur.

Tijdens haar presentatie licht ze toe waarom cultuur, identiteit, imago en interieur met elkaar verbonden zijn. Wat zorgt ervoor dat werknemers trots zijn op een bedrijf? Waardoor voelen ze zich er thuis? En hoe geef je daar richting aan bij het ontwerpen van een nieuw interieur?

Kitty start haar presentatie door ´cultuur´, ´identiteit´ en ´imago´ te definiëren.

Cultuur:
Manier waarop een groep mensen met elkaar omgaat of leeft.

De bedrijfscultuur zit ingebakken in de dagdagelijkse gang van zaken.
Hoe gaat het personeel met elkaar om? Hangt er een formele of informele sfeer op de werkvloer?
Voelen de werknemers zich thuis of blijft iedereen strikt professioneel.
Hoe verloopt de hiërarchie? Is deze voelbaar aanwezig of merk je deze niet?

Identiteit:
Datgene wat uniek of eigen is aan een persoon of organisatie

Waar staat het bedrijf voor en welke normen en waarden straalt het uit? Binnen de term identiteit vallen de missie en visie van een bedrijf. Deze visie geeft weer waar het bedrijf naar streeft en hoe de toekomstdroom eruit ziet. In de missie krijgt deze visie handen en voeten. Hiermee wordt bepaald hoe je de visie wil bereiken.

Imago:
Beeld dat mensen hebben van jouw organisatie.

Het imago bestaat uit twee onderdelen, het werkelijke imago en het gewenste imago. Hoe wil het bedrijf dat anderen hen zien? Dit is het gewenste imago. Hoe denken anderen over een bedrijf? Dit is het werkelijke imago. Een zeer interessant punt want ervaring leert ons dat de meningen over beide kampen wel eens zeer uiteenlopend kunnen zijn.

Wat zorgt ervoor dat werknemers trots zijn op het bedrijf en zich er thuis voelen?
En vooral: Hoe geef je daar richting aan bij het ontwerpen van een nieuw interieur?

De identiteit van een onderneming bepaalt de cultuur binnen deze onderneming. Op basis van de cultuur, kan je een invulling geven aan de structuur en uitstraling van het kantoor. Cultuur en interieur vormen elkaar, wanneer deze goed op elkaar afgestemd zijn, zullen mensen zich thuis voelen op de werkvloer. Ze zijn trots op het bedrijf waarin ze dagdagelijks functioneren.

Om voldoende vorm te geven tijdens het ontwerpproces is het belangrijk de juiste cultuur van het bedrijf vast te stellen. Dit kan aan de hand van het ´Automotive Model´. Hierin worden vier verschillende stijlen van elkaar onderscheiden; ambitieus, sociaal/creatief, humaan en betrouwbaar.

Aan de hand van de volgende voorbeelden zal duidelijk worden wat het gevolg voor het interieur kan zijn bij het toepassen van deze vier verschillende stijlen.

 

Ambitieus:

voornaamste kenmerken: hedendaags, nieuwe technologieën, modern

Bedrijven die zich richten op de toekomst vallen onder deze categorie. Denk aan Tesla, Apple of Samsung. Vooruitstrevend is de kernwaarde binnen hun bedrijfscultuur. Dit weerspiegelt zich in een modern, strak en functioneel interieur. Een hedendaagse look en feel kenmerkt zich in het gebruik van de nieuwste materialen en producten. De ruimtes zijn voorzien van de nodige technologische gadgets zoals interactieve flatscreens met real time informatie en analyses en voice control. Het gebouw wordt letterlijk volledig computergestuurd. Het interieur kan als ´futuristisch´ worden omschreven.

Onze merken die passen binnen deze stijl: Robberechts, ICF, Smit Visual, Dataflex.

Sociaal/Creatief:

voornaamste kenmerken: speelse elementen, veel kleur en structuur

Binnen deze stijl vallen organisaties waar creativiteit gestimuleerd moet worden. Denk aan internetbedrijven als Google, Amazon of een willekeurig marketing bureau.
Bij deze bedrijven staat creativiteit voorop en is het belangrijk dat het interieur de werknemer stimuleert. Dit resulteert in weinig vaste werkplekken en veel flexibiliteit. Overal komen speelse elementen aan bod. De ruimtes worden aangevuld met enkele concentratiewerkplekken waar werknemers zich kunnen afzonderen. Met diverse materialen, structuren en kleurgebruik kan het geheel worden afgestemd op elkaar.

Onze merken die passen binnen deze stijl: Smit Visual, Dataflex, Noti, Muuto, Hay,  De Vorm, BuzziSpace, Arper.

Humaan:

voornaamste kenmerken: veel warmte, hout, comfort, huiselijke setting

Wanneer wij denken aan een bedrijf dat past binnen de stijl ´humaan´, denken we direct aan één van onze vaste leveranciers Palmberg. Voor Palmberg is sociaal verantwoordelijk ondernemen hun grootste prioriteit.
Ze streven naar een jarenlange eerlijke, gewaardeerde en bindende samenwerking met zowel eigen medewerkers als dealers.

Wij bezochten de fabriek enkele maanden geleden en zagen direct de weerspiegeling van hun cultuur terug in het interieur. De combinatie wit, hout en de kleur groen geven een ontspannen, open en menselijke sfeer. Elke afdeling is voorzien van een kleine kitchenette. Dit is de perfecte plek voor een korte pauze, waar werknemers elkaar kunnen ontmoeten en even het hoofd leeg kunnen maken. Bovendien werden de ruimtes aangekleed met veel planten en accessoires, wat het geheel een huiselijke toets geeft.

Onze merken die passen binnen deze stijl:  Palmberg, LAS, Muuto, Artisan, Dutchbone, Girsberger.

Betrouwbaar:

 – voornaamste kenmerken: structuur, regelmaat, organische vormen

In deze categorie horen bedrijven waar vertrouwen de belangrijkste waarde is binnen de organisatie. Denk aan banken, verzekeringskantoren en advocaten. Voor hen is het opwekken van vertrouwen bij de klant van uitermate belang. Het juiste materiaalgebruik binnen een interieur, kan dit gevoel bevestigen.

Een goed voorbeeld hiervan is onze realisatie bij All Credit verzekeringen in Hasselt. Wij kozen voor een solide basis met veel wit. Structuur en regelmaat is een belangrijke regelmaat binnen deze stijl. Neem als voorbeeld de vloerbekleding met patroon, deze biedt regelmaat en dat voelt vertrouwd aan. Daarnaast werden er half hoge kasten voorzien om een open sfeer te creëren. Het gebruik van organische vormen zoals de ronde kuipstoelen en de ovale vergadertafel geven een betrouwbaar gevoel. De donkerblauwe kleur uit het logo, tevens de kleur van vertrouwen, komt terug in allerhande accessoires.

Onze merken die passen binnen deze stijl: Robberechts, ICF, Smit Visual, Dataflex.  

Ben je er nog steeds niet uit welke stijl bij jouw organisatie past?
We helpen je graag de stijlen ontdekken in onze showroom; 350m2 gevuld met inspiratievolle opstellingen.
De koffie staat voor je klaar!