5 tips voor een positieve Back 2 Work!
Insight Nieuws • September, 2019
Vacation is over! Let’s get back to work.
De vakantieperiode is weer voorbij dus zeg maar vaarwel tegen heerlijk uitslapen, relaxen en gezellige zwoele zomeravonden met vrienden en familie. Vanaf nu is het weer werken geblazen. Terug naar die lange werkdagen vol meetings en een ellenlange takenlijst. Oh ja, vergeet vooral die mailbox niet bij te werken, want die heeft zich tijdens je afwezigheid behoorlijk opgestapeld.
Ok, dat klinkt in alle eerlijkheid misschien wat overdreven. Zo erg is het toch ook weer niet? Vakantie vieren is heerlijk, maar werken kan ook leuk zijn. Toch zeker wanneer je werksituatie is uitgerust met de juiste tools om efficiënt aan de slag te gaan. Kijk jij er tegenop om weer aan het werk te gaan? Dan gaat er iets mis! Lees hier onze 5 tips voor een positieve back 2 work.
1. Clean Desk Policy
Kan je het gevoel nog herinneren toen je je bureau opgeruimd verliet voor die zorgeloze vakantie? Houdt dat dan vast! Met een clean desk policy houd je niet alleen je baas tevreden, het zorgt ook voor rust en structuur. Hoe efficiënter jij je spullen weer opruimt, des te georganiseerder je te werk kan gaan. Zo heb je tussen de werkzaamheden door tijd om nog even terug te dromen naar het moment waar je met een cocktail in de hand op het strand lag.
Een opgeruimd bureau oogt natuurlijk veel beter dan een werkplek vol notities, stapels documenten, rondslingerende bureauaccessoires of balpennen van de frituur om de hoek.
Heb jij de Marie Kondo techniek losgelaten op je bureau voordat je op vakantie vertrok? Pas deze methode dan voortaan elke dag toe en houdt die clean desk in stand.
2. De Gouden Driehoek
Vraag jij je af waarom je, na het installeren van een ergonomische bureaustoel en het gebruik van een hoogte instelbaar bureau, nog altijd last hebt van je nek, hoofd of ogen? Dan kan de oplossing verstopt zitten in de drie pijlers van de ´Gouden Driehoek´. Deze pijlers; stoel, bureau en monitorarm, vormen de ´Gouden Driehoek´ binnen de fysieke ergonomie. Volgens Dataflex is een goede ergonomie niet hetzelfde als enkel de juiste positie van bureaus en bureaustoelen. Enkel een combinatie van de drie bovenvermelde pijlers vormt de juiste basis voor een ergonomisch efficiënte werkplek. Belangrijk; want een betere ergonomische werkplek betekent productievere werknemers. Dataflex is er van overtuigd dat als een werkplek perfect bij je past, je je op het werk ook thuis zult voelen.
Kan jouw werkplek nog de nodige ergonomische computeraccessoires gebruiken? Neem dan zeker contact met ons op voor meer informatie.
3. Thuiswerken werkt
Bijna iedereen is inmiddels overtuigd dat thuiswerken werkt, voor zowel werknemers als werkgevers. Wanneer je veel belang hecht aan een “healthy work-life balance” is af en toe een thuiswerkdag inplannen de ideale oplossing. Uit onderzoek blijkt dat thuiswerken een positieve invloed heeft op de prestaties van de werknemer. Het geeft flexibiliteit en vertrouwen vanuit de werkgever waardoor de werknemer gemotiveerd aan het werk blijft. Het resultaat: minder ziekteverzuim, minder stress en minder kans op een burn-out.
Thuiswerken zorgt voor rust en afwisseling en bovendien helpt het mee aan een duurzame samenleving. Want waarom zouden we werknemers de file in sturen als er alternatieven zijn?
Terwijl de rest van België tijd verliest en zich blauw ergert op de baan, heb jij al de helft van die takenlijst afgewerkt. Een win-win-win situatie dus!
Tijdens de Week van de Mobiliteit wordt er veel aandacht geschonken aan dit onderwerp. 19 september is tevens ook uitgeroepen tot Nationale Thuiswerkdag. Wordt thuiswerken bij jou nog niet toegepast? Markeer deze dag dan zeker in je agenda en laat ons jouw ervaring weten! #insightoffice #thuiswerkdag #ikwerkthuisvandaag
Ben je nog op zoek naar een goede bureaustoel voor thuis? Spring zeker eens binnen in onze showroom en test welk model het best bij je past. De gehele maand september ontvang je 15% korting op alle bureaustoelen.
4. Akoestiek
De ideale werkomgeving is vrij van storende factoren. Concentratie en communicatie zijn de belangrijkste eigenschappen van een succesvol kantoor. Om niet knettergek te worden van telefonerende collega´s, het irritante gekraak van de oude houten vloer of het zoemende geluid van de printer, is het belangrijk deze storende omgevingsgeluiden zo goed mogelijk te absorberen.
Teveel lawaai op de werkvloer zorgt voor frustratie, waardoor werknemers zich moeilijk kunnen concentreren en hun taken minder efficiënt kunnen uitvoeren. Gelukkig zijn er diverse oplossingen om de akoestiek op het kantoor te verbeteren. Denk aan geluidsabsorberende panelen, zoals plafond- of wandpanelen, die de galm in de ruimte aanzienlijk verbeteren. Deze panelen zijn er in diverse uitvoeringen, kleuren, afmetingen en structuren. Zo verbeter je niet alleen de akoestiek, maar creëer je ook een esthetische meerwaarde.
Er zijn zeer veel mogelijkheden voor een akoestische interieurinrichting. Wil je graag de akoestiek in jouw kantoorruimte verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
5. Groen op kantoor
Wist je dat planten een positief effect hebben op de productiviteit op de werkvloer? Planten zuiveren de lucht en verhogen de luchtvochtigheid, waardoor je minder last hebt van vermoeidheid en geïrriteerde ogen. Daarnaast worden mensen gelukkig van groen in hun omgeving. Het geeft een positieve, gezonde en huiselijke sfeer, niet alleen voor de werknemers maar ook voor de klanten en partners. Wordt jij blij van planten in huis? Voorzie je werkplek dan zeker ook van een leuke plant!
Wil je hier meer over weten? Lees dan zeker onze blog ´Groen maakt gelukkig´.
Hopelijk hebben onze tips je geholpen en kan je met een positieve mindset weer aan het werk.
Het is nog 295 dagen tot de volgende zomervakantie…
Reden genoeg om er het beste uit te halen, toch?